‘Betrokken klanten zijn loyale klanten’
Doet u uw stinkende best om klanten binnen te halen? Uit onderzoek blijkt dat het winnen van een nieuwe klant drie tot vijf keer zo duur is dan een bestaande klant iets nieuws of extra’s te laten kopen.
Inzetten op klantbehoud
Een duurzame klantrelatie is op termijn veel winstgevender dan een klant die één keer een dienst of product afneemt. Er zijn nogal wat redenen waarom iemand klant blijft of vertrekt. Wilt u vooral inzetten op klantbehoud? Dan heeft u een klantgerichte strategie nodig.
Klantgerichte strategie
Wat is de centrale vraag bij het opstellen van een klantgerichte strategie? Dat is altijd weten wanneer een klant tevreden is op basis van concrete argumenten. Argumenten die hard te maken zijn naar uw klant toe. Geen verhaaltjes over ‘wij houden van u’ of ‘wij doen er alles aan u tevreden te houden’. Voor mij gaat betrokkenheid verder dan tevredenheid.
Dé gunfactor
Uit gesprekken die ik met individuele klanten heb gevoerd, komt steeds de sterke behoefte aan vertrouwensrelaties naar voren. Vandaag de dag zijn die vertrouwensrelaties van levensbelang voor ondernemingen. Wist u dat 80% van de zakelijke beslissingen wordt beïnvloed door de persoonlijke gunfactor? Vertrouwen is vaak de basis van dat gunnen.
Ideale mix
Zo’n vertrouwensband kunt u opbouwen. Een goed beginpunt is oprechte interesse. De tijd dat u alleen kon uitgaan van de waarde van uw product is voorbij. Verplaats u oprecht in de interesses en behoeftes van uw klant. De succesvolste ondernemers zijn zij die een goede mix maken van middelen als internet marketing, pr, verbeteren van direct contact én goede service naar de klant. Daarbij spelen uw medewerkers een cruciale rol!
Bent u klaar voor een volgende stap in klantgericht ondernemen? Heeft u een vraag? Neem gerust contact op. Of bel mij: 06 – 11 74 08 18.